Örebro Online - vem är du?

Örebro Online

Örebro Online - vem är du?

Örebro Online är mycket mer än bara ett forum och en blogg - det är en gemenskap med Örebro i centrum.

30 nov 2021 • 2 min read
Kärlekens träd - Stortorget i Örebro

Välkommen - ett första inlägg i bloggen på Örebro Online. Just nu i dags dato som detta skrivs så håller jag på att bygga upp Örebro Online. Mycket tekniskt att peta och fiffla med, framförallt att sätta upp och anpassa servern som ska ha hand om systemet. Det innehåller en drös funktioner som måste passas in.

Vem och vad är Örebro Online?

Idén om att sätta upp ett forum till förmån för Örebro föddes mitt i en tristess, en kall höstdag samtidigt som började bli mörkare ute. Vi lämnar det tunga grå mot kyla och mörker. Just i detta så känner jag ett behov att sätta upp ett intresse, behålla ett inre intresse och ljus.

Ett forum, kanske en blogg, ett forum... Facebook innehåller mängder av grupper med diskussioner angående allehanda städer i Sverige. Jag hade för tillfället min Facebook inaktiv, till stor del för att finna mig själv utan sociala medier - man har gjort det i decennier tidigare. Ja ska du kunna läsa om Örebro på Facebook så behöver du ett konto, vara inloggad och troligtvis dela med dig av massor med personlig information.

Jag är inte avig Facebook, tvärtom jag kan nästan känna mig beroende av denna genialiska sociala media.

Örebro Online - öppen information till alla

Örebro Online är ett forum, en blogg som tillsammans jobbar tillsammans. Kommer förklara detta vid ett senare tillfälle, i ett eget inlägg. Forum har funnit sedan internets begynnelse. Ska vi lägga ut information, be er lägga ut information, läsa och diskutera så är ett forum det självklara valet. Du kan läsa allt på Örebro Online utan att vara inloggad, ska du lägga ut information och diskutera så måste du vara registrerad och inloggad.

Som sagt så kommer vi i nästa inlägg att gå igenom mer, funktionsmässigt hur Örebro Online fungerar. Systemet som är byggt på en modern community-programvara Discourse är nu i full drift, men under upp- påbyggnad.

Örebro Online presenteras i samarbete med Örebro Tribune och Utryckning.se

Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://blog.orebro.online/orebro-online/orebro-online-vem-ar-du/